11 - 17 Augustus 2002
Ballon d'Alsace - Saut du Doubs  162 km

Alle foto's

Zondag, 11 augustus, Ballon d'Alsace -   Evette Salver,   25 km

Gisteren naar hier gereden. Vanuit Arnhem 630 km. en alsmaar bewolkt. Laatste anderhalf uur zelfs gestage regen. De camping is somber, maar wel rustig. Het was bijna onmogelijk een pen in de grond te hameren. De start gisteren was niet eenvoudig. Frans ging bij vertrek benzine tanken en toen bleek dat de tank overliep. Hij naar een garage. Die sleutelde de complete benzinetank er onderuit en er weer in en toen was het euvel niet verholpen. Zolang hij nu maar 3/4 voltankt gaat het goed, anders dus niet! Vandaag 1e dag nieuwe route. Volgens pedometer 29.1 km. gelopen en dat klopt ook wel. Vanaf de Ballon d'Alsace naar beneden.

mist

Dichte mist

Boven op de Ballon in heel dichte mist konden we de GR-5 routeaanduiding niet vinden. Misschien was deze omgeleid of konden we hem in de mist niet vinden. Hoe dan ook, de aanwijzer die we wel vonden wees volgens het GR-boekje precies de verkeerde kant op. We konden er geen wijs uit worden en uiteindelijk omdat we geen zin hadden om in de mist te gaan dwalen zijn we via de autoweg, dezelfde waarlangs we naar boven waren gereden, naar beneden gegaan. Dat was een km. of 15. Niet leuk dus. Daarna in Giromagny de GR5 weer opgepikt en langs diverse meren naar Evette Salver gelopen. Was niet bijzonder mooi en wel tamelijk nat allemaal. Op de terugreis toen we de auto weer gingen ophalen hebben we vlak onder de top van de Ballon een zijweg bekeken en daar liep warempel de GR5 door een prachtig landschap.

prachtig landschap

Shit us. Frans is tijdens het afdalen, bij het afsteken van een haarspeldbocht, nog even van de berg afgevallen, maar zijn schade bleef daarbij beperkt tot een gedeukt ego. Vermeldenswaard is verder nog dat we gisteravond zijn wezen eten in een restaurant langs de weg Het restaurant was eenvoudig, helemaal leeg. Wij waren de enigen. Het eten was voortreffelijk (een salade rijk als een maaltijd en daarna de dij van een fris varkentje).. Toen we weggingen stond er bij een deur aan de zijkant van het restaurant een soort van Mariabeeld. Toen we dar even naar keken bleek dat de ingang van een parenclub te zijn, maar, messieurs seuls waren limités! Weliswaar gedragen wij ons als een paar apart, maar alla, we zijn maar terug naar ons tentje en alleen naar bedje gegaan.

Maandag, 12 augustus 2002,  Evette Salver -  Châtenois-les-Forges, 26 km

Fort du
          Salbert

restanten van het Fort du Salbert

Andermaal een topprestatie. In totaal volgens de pedometer 30.1 km. gelopen met daarbij enkele bergen en verder veel glooiend terrein. Vertrokken om 10 voor 11 en gearriveerd om 17.45. Vertrokken van Evette Salber en aangekomen bij Châtenois. Driekwart van de tocht regende het, soms zacht, soms bijna niet en regelmatig stevig. De Grift-paraplus hebben hun diensten bewezen. De bospaden veranderden hierdoor in gladde glibberbanen met modderpret. Halverwege de route even pauze genomen. Piep piep zij de telefoon en daar was Mark vanuit Bangkok met de SMS dat hij zojuist china-town bezocht had en heel rare dingen had gezien. SMS-je teruggestuurd. Heel bijzonder toch dat hij mailt uit Bangkok en ik ontvang op een berg vlakbij de Jura, zomaar dus! Nadat we teruggereden waren naar Giromagny bleek dat ik nauwelijks nog kon lopen. Mijn dijspieren leken compleet op slot. Hebben vandaag ook wel hun best moeten doen. We gaan NU barbecuen. Ik ga daar nu aandacht aan geven.

Dinsdag 13 augustus,  Châtenois-les-Forges  -  Vandoncourt,  21 km

stuke
          nederland
stukje Nederland aan het begin van de Jura

Verkasdag gehad. De tenten moesten naar St. Hyppolyte worden verplaatst en dat was vanaf Giromagny ca. anderhalf uur rijden. Daarna weer terug naar Châtenois. Uiteindelijk gingen we om 2 uur wandelen. We hadden 17.5 km. gepland maar het werden er volgens de pedometer 21.7 en volgens onze knieën en voeten had de pedometer gelijk. De route ging gisteren door redelijk open terrein en dat met mooi weer. Was heel aangenaam. 's Avonds zijn we wezen eten bij een Pizzarestaurant. Was heel behoorlijk (geweldige salade en daarna spaghetti carbonara).

Woensdag, 14 augustus 2002,  Vandoncourt - Chamesol, 26 km

Pont Sarrazin
Le Pont Sarrazin,een natuurlijke brug waaraan een legende verbonden is

Vandaag rustig opgestaan (na slecht slapen i.v.m. snurkgedrag reisgenoot). Om 11uur liepen we en we zijn nu net terug op de camping. Volgens de pedometer 26.7 km. gelopen met stralend weer en een prachtige omgeving maar wel met veel bos en veel klimmen. Bij elkaar misschien wel 600 meter geklommen en ik misschien wel 100 keer de grens van Zwitserland en Frankrijk overgegaan want de route liep 10 km. over de grens. De grensstenen stonden precies in het midden van het pad! Vandaag ieder half uur een foto gemaakt precies op de plaats waar we dan waren. Dat zou een representatief beeld moeten geven maar ik weet niet zeker of het wel zo werkt. Gaan nu barbecuen en morgen verder.

fontein
verfrissend

Donderdag, 15 augustus 2002, Chamesol -  Fessevillers, 23 km

Vanmorgen vertrokken van Chamesol. In totaal volgens pedometer 27.7 km. gelopen naar Fessevillers. De pedometer vertekent wel want hij telt ook de hele kleine stapjes bergopwaarts als een heuse stap. Dat wil dus zeggen dat we het equivalent van 27 km. vlakke weg hebben gelopen, maar het echte aantal kilometers zal wat lager zijn . Geklommen hebben we wel. Ca. 600 meter en 2 lange etappes, een van 350 steil door het bos langs een smal rommelig pad en een langs het asfalt. De omgeving was fraai, behoorlijke bergen maar minder hoog dan in de Vogezen. Wel lijken de dalen veel dieper zodat de hoogten niet te onderschatten zijn. We hebben gelopen van kwart voor 11 tot kwart voor 6 en dat is sneller dan we aanvankelijk hadden gepland. De route was mooi, matig aangegeven door veel open terrein met voluit zon aan een strakblauwe hemel en pakweg 27 graden Celsius. Ik heb mijn petje veelvuldig gebruikt om verbranden te voorkomen.

gebaad
oorspronkelijke foto op verzoek van de auteur gecensureerd....

Halverwege heb ik nog gebaad naakt en wel in de waterval met heerlijk gladde stenen. Nu drinken we bier bij de tent. Straks uit-eten..

Vrijdag, 16 augustus 2002,
Fessevillers  -  Barrage du Refrain, 22 km

Eerst vandaag verkast. Ging snel. De tenten staan nu in Russey. Vandaag 29.6 pedokilimeters gelopen. Vertrokken om 11.45 en gelopen tot exact 19.30. Vertrekpunt was Fesevillier en we zijn gelopen tot Barrage du Refrain. Route was aanvankelijk afwisselend door land en bos klimmend en dalend, maar daarna uitsluitend door bos langs de oever van de Doubs, de grensrivier tussen F en Z. Hebben gezwommen althans een poging daartoe gedaan. Was koud maar verfrissend.

hert

Zagen een hert. Beest was niet schuw en ging maar heel langzaam weg. Het is verbazingwekkend hoe weinig fauna we zien, maar nu dus wel. Ik mijn camera pakken om het vast te leggen. Op dat moment, terwijl ik de camera aan het scherpstellen was, belde Lies ten tweeden male met problemen betreffende haar hogedrukspuit. Verder lopen, lopen, lopen. Weer was andermaal prachtig, strakbauw en warm, maar wij liepen wel heel vel in de schaduw. De Doubs is niet zo heel breed, maar wel snelstromend regelmatig onderbroken door waterkrachtcentrales.

Opeen eens een zeer steile afdaling over ijzeren ladders: Les échelles de la mort, was minder gevaalrijk dan de naam doet vermoeden.

trap des doods
denk om het afstapje...

Op laatst ook nog door bij gestoken. 22.01 uur. Vanavond menu Gourmet gehad. Was goed.

Zaterdag, 17 augustus 2002,  Barrage du Refrain  -  Saut du Doubs  19 km

Vandaag 26 pedokilometers gelopen. Vertrokken om 11.45 en gestopt om 19.00. Gelopen van Barrage du Refrain en gestopt bij de Saut du Doubs. Onderweg in de rots gegrift de naam gezien van Erwin de Jong, overleden op 16 juni 1994 en geboren in december 1965. Was daar kennelijk op dat punt verongelukt. Moeten we uitzoeken.

Saut du Doubs

De route was zwaar. Nog geen kilometer asfalt. Verder allemaal rotspaadjes, ruw en nog ruwer, dan weer naar boven, dan naar beneden en langs de Doubs. Was wel mooi en bij vlagen heel mooi, maar na verloop van tijd ook wel wat veel van hetzelfde.
Gisteren nog een hondje gezien dat sprong als een vlo. (??)
Weer was prachtig, maar wij liepen de hele dag in de schaduw.